Winnend Concept Kunst op de Cover
CC De Herbakker
Een beeld op de cover moet sterk zijn, spreken voor zich – maar ook wat ruimte laten voor vraagtekens…
De foto verbeeldt kippenvel – het soort kippenvel dat je overvalt wanneer je door iets ont- of beroerd wordt.
De eerste link naar de Herbakker, naar een centrum-van-cultuur is namelijk die rechtstreekse link naar het gevoel. Het soort beroering dat een voorstelling of theaterstuk, een lied of een gedicht je geeft, het raken van een snaar… die zich kan uiten tot in je vel.
Kippenvel.
Het beeld is grafisch heel eenvoudig, maar net daarom zo sterk; grijsvlakken met puntjes. De cover wordt door de drukvorm van puntjes heel aaibaar. Het tactiele zorgt voor een extra dimensie, een ‘belevenis’ – gevoel in braille.
De Kijker/Lezer/Aaier wordt op verschillende vlakken naar de cover getrokken, niet alleen met zijn ogen, maar ook met zijn huid.
Huid op huid.
En Interesse of nieuwsgierigheid wordt gewekt.